Skip to main content

Ongecategoriseerd

Kritieken op het werk van Idonia Fraissinet

Knipsels uit het archief

Idonia heeft in totaal 20 keer een tentoonstelling gegeven, soms alleen, soms met anderen en aan een manifestatie meegedaan. Het begon met een manifestatie: De Haagse Salon.

In de zalen van Pulchri Studio werd jaarlijks de Haagse Salon gehouden. Het was een tentoonstelling die open stond voor alle Haagse kunstenaars, ook degenen die geen lid waren van Pulchri Studio. Het gold onder de kunstenaars als een belangrijke tentoonstelling. Ook de leerlingen van de Haagse Academie vonden het belangrijk om mee te doen.
In Het Vaderland van maandag 9 augustus 1954 staat een artikel, ondertekend door De Gr., over de jacob-Marisprijzen die aan (enkele) deelnemers werden toegekend. In dit artikel worden meerdere leerlingen en/of leraren van de Haagse Academie als deelnemer genoemd. Het wordt verlucht met 5 foto's, allen met werk, en twee ervan ook met de kunstenaar er op.
De vierde Haagse Salon werd in 1956 gehouden, het voornoemde artikel in 1954, dus tijdens de 2e tentoonstelling. In 1953 moet dus de eerste Haagse Salon gehouden zijn.

Idonia has exhibited a total of 20 times, sometimes alone, sometimes with others and participating in a manifestation. It began with a manifestation: The Hague Salon.

The Hague Salon was held annually in the halls of Pulchri Studio. It was an exhibition open to all artists from The Hague, including those who were not members of Pulchri Studio. It was considered an important exhibition among the artists. Students at the Hague Academy also felt it was important to participate.
In Het Vaderland of Monday, August 9, 1954, there is an article, signed by De Gr., about the Jacob-Maris prizes awarded to (some) participants. This article mentions several students and/or teachers of the Hague Academy as participants. It is ventilated with 5 photographs, all with work, and two of them also with the artist on them.
The fourth Hague Salon was held in 1956, the aforementioned article in 1954, so during the 2nd exhibition. Thus, the first Hague Salon must have been held in 1953.

  • 004 2002

    004 2002

    01 Haagse Salon augustus 1956
        Idonia exposeert voor het eerst, op de jaarlijkse groepstentoonstelling in Pulchri Studio, deze tentoonstelling stond ook open voor niet leden. Idonia was geen lid van Pulchri.
        7 augustus 1956 Haagsche Courant, C. Veth - foto 2002.
            Hij schrijft: Iets luchtigs en vlugs pakt in het interieur, zowel als in de duinen van Idonia Fraissinet.

    Hague Salon August 1956
        Idonia exhibits for the first time, at the annual group exhibition at Pulchri Studio, this exhibition was also open to non-members. Idonia was not a member of Pulchri.


        August 7, 1956 Haagsche Courant, C. Veth - photo 2002.
            He writes: Something airy and quick picks up in the interior, as well as in the dunes of Idonia Fraissinet.

  • 005 2036

    005 2036

    02 Haagse Salon augustus 1957 - resp. foto 2003, 2037 en 2005.
        9 augustus 1956 Het Vaderland, Anne Berendsen - foto 2036
            Hij schrijft: Verder heeft Idonia Frassinet haar Kijkduin, met Ondrea-bosjes, innemend persoonlijk gebouwd.
            
    02 Hague Salon August 1957 - photos 2003, 2037 and 2005, respectively.
        August 9, 1956 Het Vaderland, Anne Berendsen - photo 2036
            He writes: Furthermore, Idonia Frassinet has built her Kijkduin, with Ondrea groves, engaging personal build.

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

  • 006 2003

    006 2003

    In een krantenknipsel, zonder vermelding van krant, datum  en auteur wordt Idonia's werk ook beoordeeld - foto 2003
            De auteur schrijft: ...maar er zijn voortreffelijke andere werken bijvoorbeeld Strand en Kijkduin van Idonia L. Fraissinet, die ons troffen door de sterkte van de opzet en het gevoel voor eenzaamheid, levende eenzaamheid.
            
    In a newspaper clipping, without mentioning newspaper, date and author, Idonia's work is also reviewed - photo 2003
            The author writes: ...but there are excellent other works for example Beach and Watch Dune by Idonia L. Fraissinet, which struck us by the strength of the outline and the sense of solitude, living solitude.*

    *

    *

    *

    *

    *

    *

  • 007 2037

    007 2037

    Op onbekende datum, in de Nieuwe Haagsche Courant, Corn. Basoski - foto 2037.
            Hij schrijft:... en als er op deze tentoonstelling te ontdekken is dan is het misschien wel bij Idonia L. Fraissinet die met twee schilderijen verrassend knap werk leverde, knap in compositie, in kleurstellingen en in materiaalbehandeling. De verlatenheid van het strand is zeer suggestief verbeeld en de huizen bij Kijkduin getuigen van een zeer persoonlijk plastisch beleven.
            
        On unknown date, in the Nieuwe Haagsche Courant, Corn. Basoski - photo 2037.
            He writes:. and if there is to be discovered at this exhibition it may be with Idonia L. Fraissinet who with two paintings produced surprisingly clever work, clever in composition, in color schemes and in material handling. The desolation of the beach is very suggestively depicted and the houses at Kijkduin testify to a very personal plastic experience.

  • 008 2005

    008 2005

    Op onbekende datum, in de Haagsche Courant, R.E. Penning - foto 2005
            Hij schrijft: Van de outsiders die tot de salon doordrongen, noem ik Idonia Fraissinet om haar origineel opgevat "Strand"
            
        On unknown date, in the Haagsche Courant, R.E. Penning - photo 2005
            He writes: Of the outsiders who penetrated the salon, I mention Idonia Fraissinet for her original conceived "Strand"

  • 1843

    1843

    Affiche tentoonstelling. Drukwerk, 440 x 345 mm.

    Poster exhibition. Printed matter, 440 x 345 mm.

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

  • 009 2038

    009 2038

    19-04-1958 Het Binnenhof (links) en Het Vrije Volk - Den Haag (rechts)

    (Jonge) kunstenaars in (de) Vrije Academie

    19-04-1958 The Binnenhof (left) and Het Vrije Volk - The Hague (right)

    (Young) artists in (the) Free Academy

    *

    *

    *

    *

    *

    *

  • 011 2006

    011 2006

    Haagsche Courant   R.E. Penning

    Perspectief in werk van jonge kunstenaars

    + Catalogus van schilderijen en grafiek van Idonia Fraissinet, Ad van Dijk en Frans de Haas in de Vrije Academie voor Beeldende Kunsten, Hoefkade 101 te 's-Gravenhage. Tel. 111777.

    Haagsche Courant R.E. Penning

    Perspective in work of young artists

    + Catalogue of paintings and prints by Idonia Fraissinet, Ad van Dijk and Frans de Haas at the Free Academy of Art, Hoefkade 101, The Hague. Tel. 111777.

  • 016 2039

    016 2039

    Moderne romantiek – Kunstzaal Polder

  • 015 2007

    015 2007

    Het Binnenhof   J. V.

    Langs de Haagse kunstzalen – Kunstzaal “Het Center”.

  • 019 2040

    019 2040

    Nieuwe Haagsche Courant  Corn. Basoski

    Idonia Fraissinet verdient veel meer aandacht

  • 020 2008

    020 2008

    23-11-1961 Haagsche Courant  R.E. Penning

    Boeiende ideeënwereld van Idonia Fraissinet

  • 022 2041

    022 2041

    30-11-1961 Het Vrije Volk – Den Haag   H.A. Gerritsen

    Kleur maakt I. Fraissinets werk boeiend

  • 025 2009

    025 2009

    Prijslijst schilderijen en tekeningen

  • 026 2043

    026 2043

    Uitnodiging

  • 027 2042

    027 2042

    Foto Idonia in Atelier

  • 047 2049

    047 2049

    Verschillen maken tentoonstelling tot een boeiend geheel

  • 049 2050

    049 2050

    Frank Wuyters

    Fascinerende kunst van Idonia Fraissinet bij sfeervol kaarslicht en parelende wijn in TASTEVIN (Leiden)

  • 050 2019 B

    50-2019b

    Idonia aan het werk

  • 051 2051

    051 2051

    za. 25 nov + 2 dec

    Kunstmarkt met ättracties”ten bate van het Rode Kruis

  • 053 2020

    2020

    Tm 19 maart

    In kunstzaal Polder

  • 055 2027

    055 2027

    03-11-1972

    Uitnodiging opening van de tentoonstelling van droogbloemen

  • 056 2021

    056 2021

    Id. Frraissinets werk verdiept en verfijnd

  • 060 2053

    060 2053

    1967 Jules Kockelkoren

    Verlaten planeet met ronddolende mensen als mieren

  • 062 2025

    062 2025

    11-07-1967  Mw. Dijk vd Weijde

    Voorkant brief galeriehoudster

  • 063 2026

    063 2026

    11-07-1967   Mw. Dijk vd Weijde

    Achterkant brief galeriehoudster

  • 064 2334

    064 2334

    10-09-1968 Galerie de Sfinx

    Uitnodiging tentoonstelling Idonia in Galerie de Sfinx

  • 065 2022

    065 2022

    18-09-1968  Het Vaderland

    Uit Haagse kunstzalen – Landschappen

  • 066 2054

    066 2054

    29-09-1966  Weekblad voor Waddinxveen

    Beklemmende eenzaamheid in boeiend kleurenspel

  • 070 2327

    070 2327

    29-09-1966

    Brief Weekblad voor Waddinxveen over plakboek

  • 071 2024

    071 2024

    06-10-1966  Weekblad voor Waddinxveen

    Idonia Fraissinet expositie geopend

  • 072 2032

    072 2032

    04-03-1967  Het Vaderland

    De landschappen van Idonia Fraissinet

  • 073 2332

    073 2332

    24-02-1967 Het Vrije Volk Frans de Haas

    Idonia Fraissinet: zielsportretten

  • 074 2333

    074 2333

    25-02-1967 Nieuwe Haagse Courant  Gijs Kording

    Idonia Fraissinet: zelfde onderwerpen

  • 095 2338

    095 2338

    19-04-1958, Het Binnenhof

    Kunstenaars in Vrije Academie

  • 097 2006

    097 2006

    Haagsche Courant R.E. Penning

    Perspectief in werk van jonge kunstenaars

  • 099 2039

    099 2039

    Drie jonge kunstenaars met opvallend werk

  • 103 2039

    103 2039

    G. Oudshoorn

    Tekeningen en plastieken bij Het Center

  • 104 2007

    104 2007

    Het Binnenhof J. V.

    Langs de Haagse kunstzalen – Kunstzaal “Het Center”.

  • 113 2040

    113 2040

    Nieuwe Haagsche Courant Corn. Basoski

    Idonia Fraissinet verdient veel meer aandacht

  • 118 2041

    118 2041

    30-11-1961 Het Vrije Volk – Den Haag H.A. Gerritsen

    Kleur maakt I. Fraissinets werk boeiend

  • 122 2043

    122 2043

    Uitnodiging

  • 128 2011

    128 2011

    27-10 tm 7-11-1962

    Prijslijst schilderijen en tekeningen

  • 129 2044

    129 2044

    Het Binnenhof Jeanne Niemans

    Idonia Fraissinet en Wim Kersten

  • 130 2012

    130 2012

    30-09-1966

    4 foto,s: Idonia en Dook; 2x Idonia +?, gitaarspeler en verzonden uitnodiging

  • 131 2045

    131 2045

    Haagsche Courant  R.E. Penning

    Desolaat wereldbeeld van Idonia Fraissinet

  • 133 2013

    133 2013

    10-11-1962

    Landschappen en kleurenbeeld

  • 135 2046

    135 2046

    06-11-1962 De Telegraaf Ed Wingen

    Menselijke eenzaamheid bij Idonia en Johfra

  • 136 2008

    136 2008

  • 136 2015

    136 2015

    3 foto’s

  • 139 2047

    139 2047

    08-06-1963 Het Vrije Volk

    Gorkumse expositie Goudse Kunstenaars

  • 143 2016

    143 2016

    15-7-19xx Het Nieuwe Dagblad

    Idonia Fraissinet en Gerard ‘t Hart in de Agnietenkapel (met originele foto bij artikel)

  • 144 2337

    144 2337

    Proefdruk ontwerp van Gerard + Idonia uitnodiging Agnietenkapel

  • 145 2038

    145 2038

  • 145 2338

    145 2338

    Achterzijde origineel ontwerp van Gerard + Idonia uitnodiging Agnietenkapel

  • Expositie geopende in Agnietenkapel

    146 2016

    146 2016

    12 tm 29-06-19xx

    Expositie geopende in Agnietenkapel

  • 147 2048

    147 2048

    Origineel gedicht van Henk Kooyman voor Idonia

  • 148 2017

    148 2017

    Idonia Fraissinet en Gerard ‘t Hart in de Agnietenkapel

  • 149 2029

    149 2029

    Verschillen maken tentoonstelling tot een boeiend geheel

  • 150 2018

    150 2018

    20-07-1963 Het Vrije Volk Piet Begeer

    Schilder ‘t Hart weet nu wat hij te zeggen heeft

  • 153 2050

    153 2050

    Frank Wuyters

    Fascinerende kunst van Idonia Fraissinet bij sfeervol kaarslicht en parelende wijn in TASTEVIN (Leiden)

  • 154 2019

    154 2019

    Frank Wuyters

    Fascinerende kunst van Idonia Fraissinet bij sfeervol kaarslicht en parelende wijn in TASTEVIN (Leiden)

  • 155 2021

    155 2021

    Id. Frraissinets werk verdiept en verfijnd

  • 157 2051

    157 2051

    za. 25 nov + 2 dec

    Kunstmarkt met "attracties” ten bate van het Rode Kruis

  • 161 2020

    161 2020

    Tm 19 maart

    In kunstzaal Polder

  • 171 2054

    171 2054

    29-09-1966 Weekblad voor Waddinxveen

    Beklemmende eenzaamheid in boeiend kleurenspel

  • 173 1947

    173 1947

    Welkomstoespraak door Dook van Zwam – voorkant

  • 175 2327

    175 2327

    29-09-1966

    Brief Weekblad voor Waddinxveen over plakboek

  • 176 2024

    176 2024

    06-10-1966 Weekblad voor Waddinxveen

    Idonia Fraissinet expositie geopend

  • 179 2032

    179 2032

    04-03-1967 Het Vaderland

    De landschappen van Idonia Fraissinet

  • 180 2332

    180 2332

    24-02-1967 Het Vrije Volk Frans de Haas

    Idonia Fraissinet: zielsportretten

  • 181 2333

    181 2333

    25-02-1967 Nieuwe Haagse Courant Gijs Kording

    Idonia Fraissinet: zelfde onderwerpen

  • 184 2053

    184 2053

    1967 Jules Kockelkoren

    Verlaten planeet met ronddolende mensen als mieren

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Lees meer …Kritieken

Schetsboek 08 is een tekencahier van Idonia dat ze duidelijk heeft gebruikt van één studieopdracht, het tekenen van een naakt model in verschillende houdingen. De bladen zijn 321 mm hoog en 245 mm breed. Alle bladen zijn aan de voor- en aan de achterkant gebruikt. Het catern bestaat uit 6 gevouwen bladen.
De tekeningen moeten gemaakt zijn in de Haagse academie, op één bijeenkomst. Eerst moest, zo te zien, een heel snelle schets gemaakt worden, dan wat beter gearceerd en dan redelijk uitgewerkt - voor een snelle schets. Ik geef geen beschrijving van de tekeningen, die zou voor elke tekening identiek zijn. Alleen het aantal schetsen op een bladzijde verschillen.


Sketchbook 08 is a drawing cahier by Idonia that she clearly used from one study assignment, drawing a nude model in various poses. The sheets are 321 mm high and 245 mm wide. All sheets are used on the front and back. The catern consists of 6 folded sheets.
The drawings must have been made at the Hague Academy, at one meeting. First, by the looks of it, a very quick sketch had to be made, then some better shading and then reasonable elaboration - for a quick sketch. I do not give a description of the drawings, which would be identical for each one. Only the number of sketches on a page differ.

Schetsboek 8 >>>  2260-2283

  • 2260

    2260

  • 2610

    2610

  • 2261

    2261

  • 2611

    2611

  • 2262

    2262

  • 2612

    2612

  • 2263

    2263

  • 2613

    2613

  • 2264

    2264

  • 2614

    2614

  • 3x naakte vrouw

    2265

    2265

  • 2615

    2615

  • 5x naakte vrouw

    2266

    2266

  • 2616

    2616

  • 2267

    2267

  • 2617

    2617

  • 2268

    2268

  • tekening naakte vrouw

    2269

    2269

  • 2270

    2270

  • 2618

    2618

  • 2271

    2271

  • 2619

    2619

  • 2609

    2609

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Lees meer …Schetsen 08

Schetsboek 07 is een tekencahier van Idonia dat ze duidelijk heeft gebruikt van één studieopdracht, het tekenen van modellen met kleding. Toch heeft ze hierin ook vier portretten gemaakt, vermoedelijk van de modellen. De bladen zijn 321 mm hoog en 245 mm breed. Alle bladen zijn aan de voor- en aan de achterkant gebruikt. Het catern bestaat uit 6 gevouwen bladen.
De tekeningen zijn gemaakt in een Spaans restaurant in de Schoolstraat in Den Haag. Als ik het mij goed herinner was de naam El Patio. Het lijkt mij dat de blonde vrouw na het optreden van de twee dansers is getekend.

Sketchbook 07 is a drawing cahier by Idonia that she clearly used from one study assignment, drawing models with clothes. Yet in it she also did four portraits, presumably of the models. The sheets are 321 mm high and 245 mm wide. All sheets are used on the front and back.
The drawings were made in a Spanish restaurant on Schoolstraat in The Hague. If I remember correctly, the name was El Patio. It seems to me that the blonde woman was drawn after the performance of the two dancers.

Schetsboek 7 >>>  2226-2246

  • 2226

    2226

    2226 + 2246
    Blad 1 Voorzijde 2x Flamencodanseres
    Sheet 1 Front 2x Flamenco dancer

    .

  • 2246

    2246

    Blad 1 Achterzijde 1x Flamencodanseres
    Sheet 1 1x Flamenco dancer

  • 2227

    2227

    Blad 2 Voorzijde 1x Flamencodanseres
    Sheet 2 Front 1x Flamenco dancer

    .

    .

  • 2245

    2245

    Blad 2 Achterzijde 1x Flamencodanseres
    Sheet 2 1x Flamenco dancer

  • 2228

    2228

    Blad 3 Voorzijde 1x Flamencodanseres
    Sheet 3 Front 1x Flamenco dancer

  • 2244

    2244

    Blad 3 Achterzijde 2x Flamencodanseres
    Sheet 3 Back 2x Flamenco dancer

    .

    .

    .

  • 2229

    2229

    Blad 4 Voorzijde 3x Flamencodanseres
    Sheet 4 Front 3x Flamenco dancer

  • 2243

    2243

    Blad 4 Achterzijde 2x Flamencodanseres
    Sheet 4 Back 2x Flamenco dancer

  • 2230

    2230

    Blad 5 Voorzijde 4x Flamencodanseres
    Sheet 4 Front 4x Flamenco dancer

  • 2242

    2242

    Blad 5 Achterzijde 3x Flamencodanseres
    Sheet 4 Back 3x Flamenco dancer

  • 2231

    2231

    Blad 6 Voorzijde 2x Flamencodanseres
    Sheet 6 Front 2x Flamenco dancer

  • 2241

    2241

    Blad 6 Achterzijde Portret Flamencodanser
    Sheet 6 Back side Portrait Flamenco dancer

  • 2232

    2232

    Blad 7 Voorzijde (Achterzijde leeg) Portret Flamencodanseres
    Blad 7 Voorzijde (Achterzijde leeg) Portret Flamencodanseres

  • 2233

    2233

    Blad 8 Voorzijde (Achterzijde leeg) Portret Flamencodanser
    Sheet 8 Front (Back blank) Portrait Flamenco Dancer

  • 2234

    2234

    Blad 9 Voorzijde Portret model, een blonde vrouw
    Sheet 9 Front Portrait model, a blonde woman

  • 2240

    2240

    Blad 9 Achterzijde Flamencodanseres in gewone kleding en een blonde vrouw in jurk
    Sheet 9 Back Flamenco dancer in plain clothes and a blonde woman in dress

  • 2235

    2235

    Blad 10 Voorzijde 2x blonde vrouw in jurk
    Sheet 10 Front 2x blond woman in dress

  • 2239

    2239

    Blad 10 Achterzijde 3x blonde vrouw in jurk
    Sheet 10 Back 3x blond woman in dress

  • 2236

    2236

    Blad 11 Voorzijde 2x blonde vrouw in jurk
    Sheet 11 Front 2x blonde woman in dress

  • 2238

    2238

    Blad 11 Achterzijde 2x 2x blonde vrouw in jurk
    Sheet 11 Back 2x 2x blond woman in dress

  • 2237

    2237

    Blad 12 Voorzijde 2x 2x blonde vrouw in jurk (Achterzijde leeg)
    Sheet 12 Front 2x 2x blonde woman in dress (Back blank)

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Lees meer …Schetsen 07

Glas in lood ontwerpen van Idonia Fraissinet

  • 2292

    2292

    Vogelmoeder met twee vogelkinderen

    Bird mother with two bird children

  • 2299

    2299

    Vogel en bal

    Bird and ball

  • 1713

    1713

    Vrouw met fruitschaal

    Woman with fruit bowl

  • 3079

    3079

    Schetsboek 16 - Blad 19 Voorkant. 180 x 270 mm. Signature ontbreekt. Achterzijde leeg.
    Gedetailleerd ontwerp voor een haan.
    Sketchbook 16 - Sheet 19 Front. 180 x 270 mm. Signature missing. Back side blank.
    Detailed design for a rooster.

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Lees meer …Glas in Lood ontwerpen

Schetsboek 04 en 05 lijken het vervolg op schetsboek 02 en 03 te zijn. Ook hier is op sommige bladen de achterzijde ook gebruikt. Deze twee schetsboeken hebben een maat van 245 mm hoog en 315 mm breed.
Idonia probeert in dit schetsboek nieuwe technieken.

Sketchbook 04 and 05 seem to be the continuation of sketchbook 02 and 03. Again, on some sheets the back cover is also used. These two sketchbooks measure 245 mm high and 315 mm wide.
Idonia tries new techniques in this sketchbook.

Schetsboek 05 >>> 2284-2301

  • 2294

    2294

    Binnenzijde omslag.
    Waarom maakte Idonia deze notitie?
    Inside cover.
    Why did Idonia make this note?

  • 2284 Gedraaid Opti

    2284

    Blad 1 Puur zwart op wit papier. Geen gebruik van grijstinten. De vormen geminimaliseerd. Een betegelde straat met drie huizen en een boom. Terzijde een geopende fles met kurk en een gebruikt verfblik.
    Sheet 1 Pure black on white paper. No use of shades of gray. The shapes minimized. A paved street with three houses and a tree. To the side an opened bottle with a cork and a used paint can.

  • 2295

    2295

    Achterzijde blad 1 Een gestyleerd hoofd, verdeeld in grote kleurvlakken
    Back page 1 A stylized head divided into large areas of color

  • 2285 Gedraaid Optim

    2285

    Blad 2 Puur zwart op wit papier. Geen gebruik van grijstinten. Rechthoeken en halve rechthoeken, waarvan sommige gevuld zijn met zwart. Extra is toegevoegd het gebruik van zwarte lijnen. Het oog van de kijker wordt hierdoor op een verkeerd (?) been gezet.
    Sheet 2 Pure black on white paper. No use of shades of gray. Rectangles and half rectangles, some of which are filled with black. Extra is added the use of black lines. This puts the viewer's eye on the wrong (?) track.

  • 2296

    2296

    Achterzijde blad 2 Zwarte vlakken en vormen, de achtergrond in gekleurde vlakken.
    Back sheet 2 Black areas and shapes, the background in colored areas.

  • 2286 Gedraaid Opti

    2286

    Blad 3 Dezelfde techniek van zwarte vlakken, maar nu met gekrulde vormen.
    Sheet 3 The same technique of black areas, but now with curled shapes.

  • 2297

    2297

    Achterzijde blad 3 Kleine zwarte vlakken, verbonden met lijnen, op een achtergrond van kleurvlakken (links) en rechts een soort van samenvoeging van de verschillende manieren.
    Back sheet 3 Small black areas, connected with lines, on a background of color areas (left) and on the right a kind of merging of the different ways.

  • 2287

    2287

    2287
    Blad 4 Een volledige tekening, gebruik makend van de zwarte vlakken techniek. Een stilleven op een vierkante tafel in een lokaal met houten vloer.
    Sheet 4 A complete drawing, using the black area technique. A still life on a square table in a room with wooden floor.

  • 2288

    2288

    Blad 5 In plakkaatverf, in vreemde kleuren, vormen die doen denken aan een liggende ladder en een fiets, met daar overheen zwarte lijnen en cirkels waarvan een er op een klok lijkt.
    Sheet 5 In gouache, in strange colors, shapes reminiscent of a reclining ladder and a bicycle, overlaid with black lines and circles, one of which resembles a clock.

  • 2289

    2289

    2289
    Blad 6 8 kleine tekeningetjes gemaakt met de arceringstechniek.
    Sheet 6 8 small drawings made with the shading technique.

  • 2290

    2290

    Blad 8 Stilleven in zwarte lijnen, fles, deurkruk, klosje garen, een pakje sigaretten en een afgedekte schaal.
    Sheet 8 Still life in black lines, bottle, door handle, spool of yarn, a pack of cigarettes and a covered dish.

  • 2291

    2291

    Blad 9 5 portretstudies, gebruik makend van de arceringstechniek.
    Sheet 9 5 portrait studies, using the shading technique.

  • Vogel, glas in lood

    2292

    2292

    Blad 10 lijkt op een gebrandschilderd raam met glas in lood. Het effect ontstaat door het gebruik van uitsluitend zwarte lijnen, de ontstane vlakken gevuld met plakkaatverf. De voorstelling van een moedervogel met twee kuikens zou Idonia's gezin kunnen uitbeelden.
    Sheet 10 resembles a stained glass window. The effect is created by using only black lines, the resulting areas filled with gouache. The depiction of a mother bird with two chicks could represent Idonia's family.

  • 2299

    2299

    Blad 11 1ijkt eveneens op een gebrandschilderd raam en net als blad 10, het zou ook een mozaiek kunnen zijn.
    Sheet 11 1also looks like a stained glass window and like sheet 10, it could also be a mosaic.

  • 2293

    2293

    Blad 12 toont een stilleven in pure zwarten. Een fles spiritus, een boerenbonte schaal, een klos garen en een klein flesje, een kopje, schoteltje en lepeltje en een vrucht en een verfrommeld servet completeren de voorstelling.
    Sheet 12 shows a still life in pure blacks. A bottle of spirit, a farmer's bean bowl, a spool of yarn and a small bottle, a cup, saucer and spoon and a fruit and a crumpled napkin complete the scene.

  • 2301

    2301

    Blad 13 is opgezet met zachte potloodlijnen en heeft een blause en gele inkleuring. Het is een allegorie van een vrouw die een schaal met fruit draagt. Het is niet bekend waarom Idonia dit niet heeft afgemaakt.
    Sheet 13 is set up with soft pencil lines and has blush and yellow coloring. It is an allegory of a woman carrying a bowl of fruit. It is not known why Idonia did not finish this one.

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Lees meer …Schetsen-05

Meer artikelen …